Sinds 1998, toen de bonuskaart werd ingevoerd, zit Albert Heijn op een enorme berg data. De supermarkt heeft van iedereen die een bonuskaart gebruikt een consumentenprofiel. Daar werd tot nu toe vrij weinig mee gedaan, volgens Albert Heijn omdat aanbiedingen op maat leveren 'een hele operatie' is, 'waarbij je niet over één nacht ijs moet gaan'.

Nutteloze aanbiedingen
Pas vorig jaar startte AH met een pilot voor 'Mijn Bonus', waarmee de supermarktketen haar klantgegevens eindelijk verzilvert. 300.000 bonuskaarthouders krijgen elke vier weken aanbiedingen op maat, die worden geselecteerd op basis van eerdere aankopen. In het voorjaar wordt die proef uitgebreid naar een miljoen klanten. Zij krijgen zes persoonlijke aanbiedingen. Uiteindelijk moeten alle zeven miljoen kaarthouders van het voordeelprogramma gebruik kunnen maken.

Albert Heijn is de eerste supermarkt die op deze manier met klantgegevens gaat werken. Gek, want de consument is aan aanbiedingen op maat gewend geraakt door winkelen op internet. Wie bij een webwinkel een boek bestelt, ziet vaak direct welke boeken van dezelfde schrijver nog meer worden verkocht. Sterker nog, menige webwinkelier stuurt je mailings met aanbiedingen op basis van je eerdere koopgedrag.

Veel klanten zien dat als goede service; wat moet je met reclameblaadjes vol aanbiedingen die je toch nooit koopt? Het enorme klantenbestand van Albert Heijn geeft de supermarkt al jaren de mogelijkheid om klanten persoonlijke aanbiedingen toe te sturen. Een logische stap dus, maar rijkelijk laat.

Illustratief voor de geringe aandacht die Albert Heijn tot op heden gaf aan direct contact met zijn klanten is, is dat de klanten de nieuwe aanbiedingen voorlopig per ouderwetse brief ontvangen. De supermarkt heeft namelijk van veel klanten nog geen e-mailadres.

Privacy
De grootste bezwaren komen uit de hoek van voorvechters van privacy. Albert Heijn haast zich te zeggen dat klantgegevens niet met derden worden gedeeld. Of dat helemaal waar is, valt de betwijfelen - AH verstrekte eerder al bonuskaartgegevens aan justitie. Maar iedereen die aan de betrouwbaarheid van de supermarkt twijfelt, kan met een anonieme bonuskaart korting krijgen. En wie AH liever helemaal niet in de koelkast wil laten kijken, kan er zelf voor kiezen geen kaart aan te vragen.

bron: www.z24.nl