Nieuwe baas Action wil sneller groeien

De winkelketen van koopjeswinkel Action is sinds kort in handen van investeringsmaatschappij 3i. De nieuwe directeur wil vooral heel hard groeien zonder aan de formule te rommelen, zegt hij in het Financieele Dagblad.

De winkelketen, opgericht begin jaren negentig door de Nederlanders Gerard Deen en Rob Wagemaker, is in nieuwe handen. Net als de Hema, is de Action in handen gekomen van een investeringsmaatschappij. Maar er zal weinig aan de winkels zelf veranderen, stelt de door de nieuwe eigenaars aangestelde directeur Ronald van der Mark in een interview in Het Financieele Dagblad.

Action gaat wel veel sneller uitbereiden. Op dit moment bedraagt de omzet van de 269 winkeld 600 miljoen euro schrijft de krant. Elk jaar komen er zo'n 25 zaken bij.

Volgens Van der Mark kan dat tempo omhoog. In Nederland zijn er met name in de grote steden nog relatief weinig vestigingen. Buiten ons land gaat de keten na Duitsland en Belgiƫ ook een poging doen om Groot-Brittanniƫ, Polen en Frankrijk te veroveren.

Succesformule
Het succes van Action is volgens Van der Mark de eenvoud van de keten uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk. Bij groothandels worden enorme partijen non-food producten opgekocht die vervolgens in de winkels belanden voor een hele scherpe prijs. Het assortiment verschilt daardoor enorm, hoewel sommige producten altijd te krijgen zijn.

De wisselingen in het assortiment zorgen volgens Van der Mark voor een gevoel van urgentie bij de klant. Wat vandaag in de winkel is, ligt er morgen misschien niet meer. Daardoor hebben klanten het gevoel dat ze meteen hun slag moeten slaan.

Concurrentie
Vawege het diverse assortiment is de Action moeilijk in een hokje te plaatsen. De Action concurreert met drogisterijen als Kruidvat, maar ook met winkelsketens als de Xenos, de Hema en Zeeman.

bron: z24.nl


Delicious Digg Facebook Fark MySpace
Bezichtigingen: 2519 bezichtigingen     Ongepaste inhoud melden

Opmerkingen (0)